مسجدی که پناه محرومان جنوب تهران است/ از اختراع بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا تا پاسداشت شهدا در کمک‌های مومنانه
مسجدي که پناه محرومان جنوب تهران است/ از اختراع بچه‌هاي مسجد براي مبارزه با کرونا تا پاسداشت شهدا در کمک‌هاي مومنانه

مسجدی که پناه محرومان جنوب تهران است/ از اختراع بچه‌های مسجد برای مبارزه با کرونا تا پاسداشت شهدا در کمک‌های مومنانه

مسجد موسي بن جعفر(ع) دو سال بعد از درگذشت حجت‌الاسلام سيدمهدي طباطبايي، استاد اخلاق همچنان پناه محرومان است و کمک‌هاي مومنانه به همت اهالي آن و در پاسداشت شهدا به نيازمندان اهدا مي‌شود.
شناسه خبر : 12005 تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۲:۴۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسان ای (فهما) استان تهران؛ حجت ‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی طباطبایی، امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) که البته مردم او را بیشتر به خاطر بحث های اخلاقی اش می شناسند، دو سال پیش در اثر عارضه کبدی و تنفسی درگذشت و پس از وی، پسرش -حجت الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبایی- امام جماعت این مسجد شد.

 

در روزهای نخست بازگشایی مساجد پس از تعطیلی پیش آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا، گزارشی از مسجد موسی بن جعفر (ع) (واقع در تهران، میدان شهید آیت الله سعیدی، خیابان شهید سعیدی) تهیه کرده ایم که مشروح آن در ادامه می آید تا به این صورت از وضعیت این مسجد، دو سال پس از درگذشت سید اخلاق مطلع شویم.

 

مسجد موسی بن جعفر (ع) دارای حیاطی نسبتا بزرگ است که بخشی از آن مسقف نیز شده و در مناسبت های مذهبی و انقلابی به ویژه در شب های قدر، نماز عید فطر و شب و روز تاسوعا و عاشورای حسینی از این فضا برای برگزاری برنامه استفاده می شود. شبستان این خانه خدا نیز بسیار دلنوار و پمپاژ کننده معنویت است تا دل و جان را صیقل دهد و آدمی برای چند لحظه ای هم که شده از دنیای مادی زده رها شود.

 

حیاط مسجد موسی بن جعفر (ع) با شروع ویروس کرونا در اختیار دو نهاد کانون فرهنگی هنری و پایگاه مقاومت بسیج قرار گرفته است تا بتوانند به صورت مجزا و البته هم افزا فعالیت های خود برای مبارزه با ویروس کرونا را پیش ببرند. در واقع کنشگران این دو نهاد پرنشاط و شاداب مشغول خدمت رسانی به مدافعان سلامت و نیازمندان هستند. همین موضوع باعث شده نوجوانان و جوانان این مسجد، تعامل خوبی با حاج آقا طباطبایی برقرار کنند درست شبیه روابط حسنه و دوستانه نسل های قبلی با حاج آقا مهدی.

 

جوانان این مسجد دستگاه جالب را اختراع کردند که با سرعت و به سهولت دستکش تولید می کند و از آغاز دوره شیوع ویروس کرونا که همچنان نیز ادامه دارد بیش از هزار و 500 دستکش در این مسجد تولید شده است که همچنان نیز ادامه دارد. البته این فعالیت به دلیل اقامه نماز جماعت در مساجد کمتر شده ولی پایان نیافته است. تمام هزینه های تولید این دستگاه توسط امام جماعت و جوانان فعال مسجد موسی بن جعفر (ع) تامین شده است. ساخت این دستگاه موجب راه اندازی کارگاه خیاطی در محوطه این مسجد شد که همه روزه جمعی از برادران و بانوان بسیجی و کانونی مشغول تولید اقلام بهداشتی هستند.

 

مراسم شب های قدر نیز به همت اعضای هیئت امنا، کانون و پایگاه بسیج به خوبی و البته با حضور گسترده مردم محله غیاثی در مسجد موسی بن جعفر (ع) برگزار شد. یکی از اقدامات در این شب ها و البته در طول ماه رمضان، راه اندازی پویش ختم قرآن به یاد حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی، امام جماعت این خانه خدا است که به گفته حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی، تاکنون 30 ختم قرآن به یاد آن مرحوم قرائت شده و همچنان مردم به این پویش می پیوندند.

 

مراسم نماز عید عید فطر نیز به امامت سید محمد طباطبایی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مسجد موسی بن جعفر (ع) برگزار شد و از محل کمک های مردمی جمع آوری شده در این روز، صدها بسته ارزاق دیگر میان نیازمندان توزیع شد. البته این نوع فعالیت ها با محوریت دفتر فرهنگی «اوقات» و موسسه خیریه شهید سعیدی انجام می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی درباره دفتر فرهنگی اوقات به خبرنگار شبستان گفت: نام این دفتر از خطبه اول نهج البلاغه گرفته شده است و رویکرد ما در این دفتر، اشاعه معارف دینی با استفاه از تمام ظرفیت های موجود در جامعه و همچنین انسجام بخشی به خدمات اجتماعی و اقتصادی مسجد موسی بن جعفر (ع) و موسسه خیریه و بیت مرحوم آقای سید مهدی طباطبایی است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، این دفتر قرار است همچون دوران حیات مرحوم سید مهدی طباطبایی، مرکزی برای جهت بخشی به مبلغان دینی و در حد امکان، خدمات رسانی به روحانیون و طلاب باشد.

 

 

موسسه خیریه شهید سعیدی مسجد موسی بن جعفر (ع) با مشارکت هیئت امنا، کانون و پایگاه بسیج و با مدیریت حاج آقا طباطبایی، کارهای خیر خود در طول سال را به یاد شهدا انجام می دهند. آنان روی هر بسته ارزاق، افطاری، بهداشتی و پرس غذای گرم، کاغذی می چسبانند که روی آن نوشته اند: «امام زمان (عج)! ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم. به یاد شهید بزرگوار ... .»

 


طباطبایی درباره این ابتکار مسجد موسی بن جعفر (ع) گفت: انجام هر کاری باید در کنار اهداف اولیه، هدفی متعالی را دنبال کند که ما بر این اساس، در توزیع بسته های ارزاق، بهداشتی، افطاری و غذای گرم در طول ماه رمضان و در طی سال و اصولا در کلیه مناسبت ها، ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت را جزو اهداف اصلی خود قرار داده ایم.

 

 

امام جماعت مسجد موسی بن جعفر (ع) افزود: همه می دانیم که شهدا حق زیادی بر گردن ما دارند و مرحوم آقای طباطبایی نیز مدام ما را به گرامیداشت یاد و نام شهدا و توجه به خانواده های آنان توصیه می کردند و همین رویکرد، اکنون و پس از دو سالی که از درگذشت ایشان می گذرد در این مسجد دنبال می شود.

 

وی ادامه داد: مسجد موسی بن جعفر (ع) در طول سال به ویژه در مناسبت های مذهبی با همکاری هیئت امنا و کانون و پایگاه مقاومت بسیج و البته با محوریت موسسه خیریه شهید سعیدی و با نظارت دفتر فرهنگی اوقات، غذای گرم تهیه و میان نیازمندان توزیع می کند. برای نمونه در روزهای پایانی ماه رمضان امسال، 660 پرس غذای گرم بین خانواده های نیازمند توزیع شد.

 

یکی از برنامه های مسجد موسی بن جعفر (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا تولید کلیپ های صوتی و تصویری درباره موضوعات روز و مناسبت های مذهبی و همچنین ضبط 15 جلسه تفسیر قرآن با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد طباطبایی و انتشار آنها در شبکه های اجتماعی این مسجد است تا به این صورت، شبستان مجازی مسجد موسی بن جعفر (ع) راه اندازی و به صورت روزانه با مردم در ارتباط باشد.

 

سخن پایانی اینکه مسجد موسی بن جعفر (ع) نمونه ای موفق از همگرایی امام جماعت، هیئت امنا و کنشگران نهادهای آن است به طوری که در فضایی سازنده و جهادی، فقط و تنها فقط در مسیر خدمت به دین و انقلاب و مردم گام برمی دارند. مشاهدات خبرنگار ما از روابط دوستانه و نزدیک سید محمد طباطبایی با نوجوانان و جوانان این مسجد گویای همه چیز است.