صحیفه سجادیه مانند قرآن و نهج البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است
صحيفه سجاديه مانند قرآن و نهج البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است

صحیفه سجادیه مانند قرآن و نهج البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است

حجت الاسلام قديريان گفت:صحيفه سجاديه مانند قرآن و نهج البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است.
شناسه خبر : 15963 تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۴۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران  صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵۴ دعا از امام سجاد(ع)می باشد این کتاب پس از قرآن و نهج البلاغه مهم‌ترین میراث مکتوب شیعه به حساب می‌آید و به نام‌های خواهر قرآن و " انجیل اهل بیت " نیز مشهور است.

برای شناخت بیشتر معارف این یادگار با ارزش امام سجاد(ع) حجت الاسلام غلامعلی قدیریان ، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان تهران، در گفتگو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران به بیان مطالبی درباره ی این کتاب ارزشمند پرداخت و گفت : صحیفه مانند قرآن و نهج البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است.

امام سجاد(ع) در دعاهایش نخست حمد و ستایش خدا را به‌جا می‌آورد، سپس بر پیامبر(ص) و خاندانش درود می‌فرستد؛ به‌گونه‌ای که در این صحیفه کمتر دعایی است که در آن، از تعبیر صلوات وی استفاده‌ نشده باشد.  وی در نهایت حاجت خود را از خدا درخواست می‌کند.  صحیفه سجادیه تنها شامل راز و نیاز با خدا و بیان حاجت در پیشگاه وی نیست .

وی اظهار داشت: امام سجاد(ع) بسیاری از معارف دینی را در دعاهای خود بیان می‌کند؛ موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمت‌های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز و عبادت. معروف‌ترین دعای صحیفه دعای مکارم الاخلاق است .  "

قدیریان  در ادامه به یکی از دعاهای این کتاب اشاره کرد و گفت : " مشهورترین دعای صحیفه سجادیه، دعای مکارم اخلاق است که در آن ایمان، یقین، نیت و عمل به مؤمنین توصیه شده است . 

در فراز دوم دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (ع) اینگونه گفته اند : " اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي ، وَ صَحِّحْ بِمَا عِنْدَكَ يَقِينِي ، وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرَتِكَ مَا فَسَدَ مِنِّي . " ;  خدایا! نیّتم را به لطفت کامل گردان و یقینم را به رحمتت در گردونۀ صحّت و سلامت قرار ده و فسادم را به قدرتت اصلاح کن . 

در این قسمت امام سجاد (ع) از خداوند بهترین دعا را  طلب کرده اند . "

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در ادامه منظور از بهترین و کاملترین نیت را گفت : بهترين و كاملترين نيت در عبادت و طاعت اين است كه طاعت و عبادت فقط و فقط براى جلب خوشنودى حق انجام گيرد و از شائبه طمع به بهشت و ترس از عذاب پاك باشد . 

حضرت سجاد عليه‌السلام مى‌فرمود: دوست ندارم خدا را براى رسيدن به بهشت و يا دورى از جهنم عبادت كنم، عرضه داشتند: پس هدف شما از عبادت چيست؟ فرمود:  لما هو اهله باياديه على و انعامه.

به خاطر اينكه او سزاوار پرستش و عبادت است، آرى او كه نعمتهاى گوناگون به من داده، و مرا از عنايت و لطفش بهره‌مند ساخته است.

گفتنی است کنگره بین المللی امام سجاد (علیه السلام) به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان با همکاری ادارات و نهادهای استان و ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، مجمع جهانی اهل بيت، سازمان فرهنگ و ارتباطات‌ و جامعه المصطفی از 12 تا 25 محرم همزمان با سالروز شهادت سید الساجدین امام سجاد(علیه السلام) و با حضور اندیشمندان مسلمان و سایر ادیان برگزار می شود.