مسجدی که قرارگاه بچه‌های مسجد است
مسجدي که قرارگاه بچه‌هاي مسجد است

مسجدی که قرارگاه بچه‌های مسجد است

مساجد همراه و همدل هميشگي مردم
شناسه خبر : 20181 تاریخ انتشار : ۶ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۶:۲۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران، واژه «تراز» یعنی معیار سنجش، شاخص ارزیابی، میزان تعیین و ارزشیابی هر چیز است و مسجد تراز اسلامی؛ مسجدی مطلوب و ایده‌آل در تمام ابعاد و جنبه‌ها است که به عنوان معیار و شاخص بایستی مبنای ارزیابی و سنجش اقتضایی سایر مساجد به شمار رود.

 

هر چند در نگاه کلی ماهیتِ مسجد تراز اسلامی در مفهوم و مصداق همان مسجد پیامبر اعظم(ص) در صدر اسلام با همان کارکردهای گسترده و عمیق است، با این حال شناخت ابعاد و جوانب مسجد صدر اسلام و به تعبیر دیگر بازشناسی مسجد تراز اسلامی در اولویت همه امور و اقدامات در حوزه پرداختن به مسجد است.

 

مسجد تراز اسلامی مسجد پویا در فرایند خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی و در جهت تحقق آرمان بزرگ انقلاب اسلامی ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظما(ارواحنافداه) است.

 

بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب مسجد تراز، مسجدی برقرار، متمکن، انقلابی و محور در محله اسلامی بوده و این مؤلفه‌های چهارگانه را می‌توان عمده‌ترین شاخص‌های مسجد تراز اسلامی قلمداد کرد.

 

مسجد تراز مرکز اتصال چهار میم شامل منازل(خانواده)، مدرسه، محله و مسجد در راستای تولید محله اسلامی است؛ زیرا هر محله، یک خُرده‌جامعه است و با اسلامی شدن محلات، جامعه اسلامی تولید می‌شود و با اسلامی شدن جامعه، دولت اسلامی محقق می‌شود.

در این بین مناسب دیدیم گزارشی از کانون فرهنگی هنری مسجد نبی اکرم(ص) تهران داشته باشیم.

 

حجت الاسلام والسلمین «ضیاءالدین نجفی»، امام جماعت مسجد نبی اکرم (ص) با اشاره به فعالیت پایگاه بسیج در مسجد نبی اکرم (ص) که بیش از 70 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است گفت: بسیجیان این مسجد به دلیل قابلیت هایی که داشته اند علاوه بر شرکت فعال در برگزاری برنامه های این مسجد، در خدمت به دین و نظام جمهوری اسلامی، شخصا نیز با توکل بر خدا و توسل به اهل بیت (ع) و فعال کردن ظرفیت های درونی و استعدادهای شان به مناصب مهمی در دستگاه ها و نهادها و سازمان های مختلف کشور رسیده اند. همکاری مستمر این بسیجیان با استادان و طلاب حوزه علمیه نبی اکرم (ص) در رسیدن به این موفقیت بسیار موثر بوده است. طلاب و نمازگزاران بسیجی این دو مرکز همه ساله با حضور در برخی از مناطق محروم کشور، فعالیت های جهادی برای تعمیر برخی از خانه ها یا ساخت منازل برای نیازمندان و ایجاد کارآفرینی در این مناطق را انجام می دهند. 

 

وی در ادامه اظهار داشت: تمام نمازگزاران و نهادهای این مسجد برای عمل به سخن حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیج شدند و با تشکیل گروه جهادی به خدمت رسانی خود به نیازمندان وسعت بخشیدند. خیریه این مسجد ماهانه به 140 خانواده بی سرپرست یا بدسرپرست کمک می کند و در دوره شیوع ویروس کرونا در شش نوبت به این خانواده ها بسته های ارزاق و لوازم و مواد بهداشتی اهدا شد. علاوه بر این به همت پایگاه بسیج مسجد نبی اکرم (ص) به 50 خانواده ای که در دوره شیوع ویروس کرونا سرپرست آنان بیکار یا درآمدشان کم شده است، در شش نوبت سبد کالا اهدا شد.

 

 تهیه سالانه 4 تا 6 بسته جهیزیه از دیگر فعالیت های این مسجد بوده که فعالیت بسیجیان این مسجد با شیوع ویروس کرونا در این زمینه افزایش نیز یافته است و طی هشت ماه اخیر، پنج مجموعه جهیزیه به زوج های جوان تقدیم کرده است که البته همکاری و مشارکت سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ و سازمان بسیج مستضعفین در تهیه اقلام جهیزیه و سبد کالا بسیار قابل تقدیر است.

  

 نجفی خاطرنشان کرد: برگزاری روزانه کلاس های آموزش معارف قرآن و اهل بیت (ع) در راستای طرح «پیوند مسجد و مدرسه» با برخی از مدارس محله نبی اکرم (ص) و محله نبرد شمالی، تربیت بیش از 90 حافظ کل یا چند جزء از قرآن ، ویژه برنامه های تابستانه برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان و طرح «جوانه های صالحین» ویژه کودکان و نوجوانان با استقبال خوبی از سوی این افراد و همچنین خانواده های آنان همراه شده است که البته فعالیت درالقرآن و حدیث مسجد نبی اکرم (ص) با شیوع ویروس کرونا و محدودیت در برگزاری کلاس ها، به صورت حضوری، کاهش یافته و به فضای مجازی منتقل شده است.

 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت مساجد و مدارس علمیه در خدمت رسانی به کادر درمانی و بیماران مبتلا به کرونا در دور اول شیوع ویروس کرونا موجب کنترل این ویروس شود و انشاءالله در دور جدید نیز به همت بسیجیان شاهد موفقیت کشور در مهار این ویروس خواهیم بود.