کانونی که هیچ گاه تعطیل نیست/از چهارشنبه‌های شهدایی تا بینایی‌سنجی کودکان
کانوني که هيچ گاه تعطيل نيست/از چهارشنبه‌هاي شهدايي تا بينايي‌سنجي کودکان

کانونی که هیچ گاه تعطیل نیست/از چهارشنبه‌های شهدایی تا بینایی‌سنجی کودکان

کانون فرهنگي هنري رضويه به عنوان قطب فرهنگي منطقه منشا خدمات فرهنگي و اجتماعي بسياري است
شناسه خبر : 20333 تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۶:۵۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران، اگر چه هدف اصلی بنای مسجد، ایجاد مکان خاصی برای عبادت و راز نیاز با خداوند متعال است و علت نامگذاری آن به مسجد، از آن روست که جایگاه سجده و تواضع در پیشگاه خداوند متعال است؛ اما نباید از جنبه های دیگر مسجد غافل گردید.

 

با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، درمی یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیامهای الهی به شمار می رفته است. در حال حاضر مساجد در زمینه های مختلف دارای فعالیتهای گسترده می باشند و هر قدر این فعالیتها و کارکردها از تنوع بیش تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجة آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین باوری در سطح جامعه می باشد و یکی از این کارکردها؛ کارکرد اجتماعی مسجد است.

 

اساس دین اسلام بر اجتماعی بودن قرار گرفته است تا انسان را از زندگی فردی و عزلت برهاند. به همین جهت می بینیم اسلام عزلت و تنهایی همراه با راز و نیاز اعتکاف را نیز در میان جمع، آن هم در مسجد جامع مورد سفارش قرار می دهد.

 

اصولاً یکی از علل تأکیدات پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) بر حضور در نماز جماعت به صورت صفوف فشرده و منسجم، ایجاد روحیة تعاون در میان نمازگزاران و افزایش بُعد اجتماعی مسلمانان در کنار انجام اعمال عبادی آنان می باشد. و این حضور می تواند از هرج و مرج و عنان گسیختگی که جامعه به مرورِ زمان دچار آن می شود، جلوگیری کند و تشکیل این اجتماعات در مکان مقدس مسجد، باعث می شود تا مؤمنین تحت توجه و ارشاد عالمان و مبلغان دینی قرار گیرند.

 

از سوی دیگر، با نمایش همبستگی و پیوستگی مسلمانان در مسجد، همدلی و همراهی آنان همه روزه اعلام می گردد. همچنین مسجد عامل مهمی برای آشنایی با مؤمنین و اطلاع از حال یکدیگر و کمک در وقت نیاز و دعا در وقت گرفتاری یکدیگر می باشد. همچنین مسجد پایگاهی نیرومند در جهت انفاق و خیرات در راه خدا و برطرف کردن نیاز نیازمندان و مرکز مبارزه با ظلم حاکمان جور و انسجام نیرو و امکانات به منظور تداوم مبارزات و حفظ دستاوردها و پیروزیها به شمار می رفته و می رود. امام رضا(ع) می فرماید: «إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا یَکُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِیدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَکْشُوفاً مَشْهُوداً لِأَنَّ فِی إِظْهَارِهِ حُجَّةً عَلَی أَهْلِ الشَّرْقِ وَ الْغَرْبِ لِلَّهِ وَحْدَهُ وَ لِیَکُونَ الْمُنَافِقُ وَ الْمُسْتَخِفُّ مُؤَدِّیاً لِمَا أَقَرَّ بِهِ یُظْهِرُ الْإِسْلَامَ وَ الْمُرَاقَبَةَ وَ لِیَکُونَ شَهَادَاتُ النَّاسِ بِالْإِسْلَامِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ جَائِزَةً مُمْکِنَةً مَعَ مَا فِیهِ مِنَ الْمُسَاعَدَةِ عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوَی وَ الزَّجْرِ عَنْ کَثِیرٍ مِنْ مَعَاصِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَل(وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، مؤسسه آل البیت:، قم 1409 ق، ج 8، ص 287) .[نماز] جماعت بدان جهت مقرر شده است تا اخلاص، توحید، اسلام و پرستش خدا همگی ظاهر، آشکار و مشهود باشند؛ زیرا در آشکار کردن این امور، حجت خدای یگانه بر اهل خاور و باختر موجود می باشد. همچنین [به خاطر آن باید احکام اسلام آشکارا عملی گردد و بر انجام آن مراقبت کنند] تا منافق و سست دین نیز آنچه را [به زبان] بدان اقرار کرده است، به جای آورد و اسلام و مراقبت بر آن را اظهار کند. و برای آنکه گواهی دادن مردمان به مسلمانی یکدیگر، روا و ممکن باشد. همچنین مساعدت در نیکوکاری و تقوا و جلوگیری از بسیاری از نافرمانیهای خداوند عزیز و جلیل [با حضور در نماز جماعت محقق می شود].

 

محله افسریه یکی از محله‌های نسبتا قدیمی جنوب شرق تهران است که عمده مساحت آن در محدوده منطقه ۱۵ شهرداری تهران قرار دارد. این محله از غرب به بزرگراه بسیج، از جنوب به شهرک والفجر، از شمال به خیابان شهید رحیمی (خیابان ۴۶) و از شرق به قصر فیروزه و کوه منتهی می‌شود. سه راه افسریه نیز در ضلع جنوب شرقی این محله واقع شده است و "مسعود رضایی مقدم" مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری رضویه افسریه تهران است.

 

افسریه در زمره محله‌هایی با خیابان‌کشی منظم است که چهار خیابان اصلی به نام‌های ۱۵ متری اول، دوم و سوم و خیابان ۲۰ متری افسریه دارد. این خیابان‌ها کانون کاربری‌های تجاری محله نیز محسوب می‌شود. خیابان‌های فرعی این محله نیز با شماره نام‌گذاری شده و بعدها برخی از آنها به نام‌های شهدا تغییر نام پیدا کرده است. بر اساس تقسیم‌بندی کنونی مناطق، از خیابان یک تا ۲۹ این محله در محدوده منطقه ۱۵ و خیابان‌های ۳۰ تا ۴۵ در محدوده منطقه ۱۴ قرار دارند.

 

مسعود رضایی مقدم با اشاره به رویکردها وبرنامه های کانون رضویه در بحران کرونا، اظهار کرد: از همان مرحله اول شیوع ویروس کرونا ضدعفونی معابر، خیابان ها، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در چندین مرحله به همت بچه های کانون فرهنگی هنری رضویه انجام شد.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری رضویه همچنین به توزیع کمک های مومنانه به نیازمندان اشاره کرد و گفت: تهیه 300 بسته معیشتی توسط خیریه مسجد و توزیع توسط گروه جهادی مسجد و نیز توزیع لوازم التحریر در میان دانش آموزان محروم از دیگر اقداماتی بوده است که توسط فعالین کانون فرهنگی هنری رضویه انجام می شود.

 

رضایی مقدم همچنین به مشارکت فعالان این کانون فرهنگی هنری در ساخت مدرسه در شهرستان سردشت اشاره کرد و گفت: روزهای یکشنبه هر هفته اطعام علوی در مسجد انجام و در بین نیازمندان محله و مناطق محروم 400 پرس غذای گرم توزیع می شود.

 

وی ادامه داد: کانون فرهنگی هنری رضویه یکی از پایگاه های بینایی سنجی کودکان سه تا شش سال در شرق تهران محسوب می شود که امسال هم به عنوان یکی از پایگاه های موفق در این زمینه معرفی شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری رضویه با اشاره به اینکه این کانون قطب فرهنگی محله افسریه به شمار می‌آید، گفت: کانون فرهنگی هنری رضویه در طول سال ها فعالیت با اجرای برنامه‌های پربار و متنوع فرهنگی توانسته یکی از پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی فعال به شمار آید و با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و دینی زمینه حضور نوجوانان و جوانان در مسجد را فراهم کند.

 

وی در پایان اجرای طرح «چهارشنبه های شهدایی» به منظور تجلیل از خانواده شهدا، انجام فعالیت های فرهنگی، هنری، ورزشی و رزمی و نشست های معرفتی را بخشی از برنامه های کانون فرهنگی هنری رضویه برشمرد.