کانون فرهنگی هنری برای همه اهل محل در همه احوال
کانون فرهنگي هنري براي همه اهل محل در همه احوال

کانون فرهنگی هنری برای همه اهل محل در همه احوال

کانون فرهنگي هنري سلمان فارسي مسجد اميرالمومنين(ع) شهرک وليعصر ملجا خانواده هاي کم برخوردار بسياري در ايام سخت کرونايي امروز است.
شناسه خبر : 20334 تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۷:۱۷

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران، بررسی کتب تاریخی به خوبی روشنگر آن است که از ابتدای اسلام تمامی فعالیتها از جمله: گردآوری، تجهیز، سامان دهی و تجمع نیرو به هنگام احساس خطر و بیم از تعرض دشمن، در مسجد صورت می پذیرفته است. مسجد نه تنها محل اعزام نیروها و طرح نقشه های جنگی بوده، بلکه رسول خدا(ص) دستور می دادند در صورت وجود مسجد، چادر فرماندهی ایشان را در کنار آن نصب کنند؛ به طوری که در جنگ با «بنی نضیر» به بلال دستور داد تا خیمة ایشان را در کنار مسجد کوچکی نزدیک آن محل نصب کنند؛ اما زمانی که آن خیمه مورد شناسایی و هدف تیر دشمن قرار گرفت، حضرت فرمودند تا خیمه را به کنار «مسجد فضیخ» منتقل نمایند تا از تیررس دشمن به دور باشد.(آیین مسجد، ج 2، ص 75 81) .

 

آنچه در طول مبارزات و فعالیتهای انقلابی در عصر حاضر و در دوران قبل، حین و بعد از انقلاب اسلامی ایران روشن گشت، آن است که مساجد تنها جایگاهی هستند که در جوّی آکنده از وحدت، اخوّت و معنویت، نیروهای مبارز، مؤمن و شجاع را در خود جای داده و از این طریق، در جهت بیداری و آگاهی بخشی به گروههای مختلف مردمی، رسالت خویش را عینیت بخشیده است. به همین دلیل است که دشمنان از مساجد به عنوان مراکز نیرومند پشتیبانی انقلاب و ستاد عملیاتی رهبر انقلاب اسلامی، در هراس و وحشت بوده و بارها مساجد را آماج حملات خود قرار داده اند و هم اینک نیز دشمنان داخلی و خارجی در صدد دور کردن مردم به خصوص جوانان از مساجد می باشند.

 

و اما شهرک ولیعصر تهران؛ شهرک ولیعصر بخش بزرگی در منطقه ۱۸ تهران است که منطقه پرجمعیت و وسیعی را تشکیل می‌دهد و با مناطق ۹، ۱۷، ۱۹ و محلات یافت‌آباد، نعمت‌آباد، تولیددارو، وصفنارد و فلاح مجاور می‌باشد.

 

شهرک ولیعصر از دو قسمت اصلی ولیعصر و کوی زاهدی تشکیل شده‌است. خیابان‌های اصلی آن خیابان شهیدان برادران بهرامی (یاران سابق)، خیابان شهید رجایی (بازرگان سابق)، خیابان شریعتی، خیابان شهیدان آقایی (حیدری سابق)، خیابان احمد حسینی، خ سپیده شمالی، خیابان شهید میرزایی(سپیده جنوبی)، خیابان شهید مسلمی، خیابان شهید ولی محمدی، خیابان یاسر، خیابان پژاوند، خیابان شهید شعبانعلی عسگری، خیابان طالقانی، خیابان آقابابائیان، خیابان بنایی، خیابان شهید کاکلی، خیابان شهدای دانش آموز، خیابان به خیال، خیابان سجادی وخیابان سیدالشهدا می‌باشد.

 


قسمت اصلی شهرک ولی عصر از چند محله به نام های: بهداشت،ولیعصر شمالی،ولیعصر جنوبی و شهرک صاحب الزمان تشکیل شده است.

 

اکثر قسمت‌های شهرک ولیعصر دارای بافت فرسوده هستند. هرچه به سمت جنوبی محله پیش می‌رویم تعداد خانه‌ها و مغازه‌ها محدود می‌شود. بخش‌های جنوبی نسبت به بخش‌های شمالی بسیار خلوت‌تر هستند. بیشتر کوچه‌ها و خیابان‌های ولیعصر کم‌عرض ساخته شده‌اند. اکثر خانه‌های مسکونی در این کوچه و خیابان‌های کم‌عرض قرار گرفته‌اند.

 

قسمت‌های شمالی دارای کوچه‌های عریض‌تری هستند و بیشتر بوستان‌ها در قسمت شمالی ساخته شده‌اند. بلوار معلم یکی از خیابان‌های این محله است که از بافت نوسازتری بهره‌مند است. هم‌اکنون آپارتمان‌های نوساز زیادی در این خیابان در حال ساخت است.

 

به سراغ کانون فرهنگی هنری سلمان فارسی مسجد امیرالمومنین(ع)  می رویم. حجت السلام و المسلمین حسن مرادنام امام جماعت مسجد است و صحبت ها دارد.

 

کانون فرهنگی هنری سلمان فارسی که بنده مسئول آن هستم، نزدیک به 100 عضو فعال دارد که در دوره شیوع ویروس کرونا با همکاری پایگاه های بسیج برادران و خواهران شهید محلاتی حوزه شهید صیاد شیرازی ناحیه مسلم بن عقیل، ابتدا با تشکیل گروه هایی اقدام به ضد عفونی کردن دائم مسجد امیرالمومنین (ع) و برخی از امکان و معابر شهرک ولی عصر (عج) کرد و این روند در طول دوره کرونا هیچ گاه متوقف نشد، هرچند متاسفانه فعالیت برخی از مراکز در سم پاشی کردن مناطق مختلف متوقف شد که از جمله دلایل گسترش دوره شیوع ویروس کرونا در کشور است. اعضای کانون فرهنگی هنری سلمان فارسی و پایگاه بسیج شهید محلاتی همچنین مقادیری مواد ضد عفونی کننده از سپاه تهران بزرگ دریافت کردند که در بیش از 300 بطری در اختیار نمازگزاران این مسجد و نیازمندان تحویل دادند.

 

 شیوع ویروس کرونا که تهدید بزرگی برای کشور به شمار می رود به همت مسجدی ها با فرصتی برای تحقق جهش تولید و کارآفرینی برای شمار زیادی از ایرانیان تبدیل شد، اعضای این کانون با مشارکت بسیجیان و همراهی هیئت امنای مسجد امیرالمومنین (ع) یک کارگاه خیاطی راه اندازی کردند و ماسک های تولید شده را که قریب به 10 هزار عدد بود میان نمازگزاران این مسجد، نیازمندان شهرک ولی عصر (ع) و مناطق اسلام شهر، نسیم شهر و ورامین و کادر درمانی و بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های امام خمینی (ره) و شهدای گمنان توزیع کردند. همکاری ما با این بیمارستان ها به همت بچه های مسجد شامل تهیه و توزیع آب میوه طبیعی و تولید گان نیز بود. بنده و همسرم «زهرا روایت» که عضو گروه جهادی حامیان ولایت هستیم، در این بیمارستان ها حاضر می شدیم و با کادر درمانی کمک می کردیم و مرتبا از وضعیت بیماران مبتلا به ویروس کرونا جویا می شدیم که طی چندین ماه فعالیت در زمینه، بنده به بیماری کرونا مبتلا شدم و حدود دو هفته در بیمارستان شهدای یافت آباد و دو هفته نیز در منزل بستری بودم و در وضعیت قرنطینه قرار داشتم و اکنون به لطف خداوند، یک هفته است که حالم بهتر شده است.

 

مسجد امیرالمومنین (ع) 80 خانواده را تحت پوشش دارد و ماهیانه بسته های ارزاق و گاهی پوشاک و کمک های نقدی به آنان اهدا می کند. اهالی این مسجد اعم از کانون فرهنگی هنری سلمانی فارسی، پایگاه های بسیج، هیئت امنا و جمعی از نمازگزاران و البته با مشارکت چند خیر متدین، با شیوع ویروس کرونا حوزه کمک رسانی به نیازمندان را گسترش دادند و علاوه بر این 80 خانواده، تعدادی از خانواده دیگر در برخی از محلات شهرک ولی عصر (ع) و همچنین مناطق نسیم شهر، اسلامشهر و ورامین را تحت پوشش قرار دادند. تاکنون این مسجد بیش از هزار بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کرده است و به همت بچه های مسجد و مشارکت خیران، دور جدید کمک مومنانه در حال انجام است.

 

کار دیگر ما در دستگیری از نیازمندان همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره رزمایش مواسات و همدلی، رایزنی با 15 نانوایی در شهرک ولی عصر (عج) بود تا ضمن رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، به خانواده های نیازمندی که به آنان معرفی می شود، نان رایگان تحویل دهند. اقدام دیگر ما در این دوره، خرید پنج کپسول و چند عدد تخت بیمارستانی برای خانواده های نیازمند است. این نکته را نیز باید ذکر کنم که به همت اعضای کانون و بسیجیان و با تلاش های آقای علی فیرزوی طی یک سال اخیر، پنج مجموعه جهیزیه که هر کدام شامل هشت قلم از جمله فرش، یخچال، لحاف، سرویس کریستال و گاز بود تحویل زوج های جوان نیازمند شد.

 

الحمدالله کانون فرهنگی هنری سلمان فارسی مشارکت خوبی در برگزاری همه برنامه های مسجد امیرالمومنین (ع) شهرک ولی عصر (عج) دارد و به صورت مشترک کار آموزش و پرورش حدود 100 نوجوان را انجام می دهد. یکی از کارهای ویژه ای که به همت بچه های این مسجد انجام می شود دیدار با مراجع عظام تقلید و علما و استفاده از رهنمودهای این بزرگوران است که تاکنون توفیق دیدار با حضرات آیات، مکارم شیرازی و نوری همدانی و آیت الله مصباح یزدی را نصیب اهالی این مسجد شد. این روند انشاءالله پس از ریشه کن شدن ویروس کرونا ادامه خواهد یافت.

 

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم برگزاری فصلی مسابقات کتابخوانی در مسجد امیرالمومنین (ع) است که نقش کانون فرهنگی هنری سلمانی فارسی و فعالان کتابخانه این مسجد در این زمینه بسیار پر رنگ است. این کتابخانه حدود 80 متر مربع مساحت و بیش از دو هزار جلد کتاب دارد.

 

رویکرد ما در دوره شیوع ویروس کرونا در مسجد امیرالمومنین (ع) که به تصویب شورای فرهنگی این مسجد نیز رسید باز نگه داشتن در این مسجد است که باید از تلاش های خادم، هیئت امنا، کانونی ها و بسیجیان تشکر ویژه کنم. البته ما در برگزاری برنامه ها کاملا تابع نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به امور مساجد بوده و هستیم ولی به منظور حفظ پیوند مردم به ویژه نسل جوان با مسجد و انجام هماهنگی های لازم برای اجرای طرح های مرتبط با مقابله با کرونا و کمک مومنانه لازم است در این مسجد باز باشد. اینکه قرآن می فرماید: «فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب؛ پس هنگامی که از کار مهمی فارغ می ‌شوی به مهم دیگری پرداز»(سوره شرح، آیه 7) در واقع یک دستور اخلاقی و تربیتی است که نباید یک مسلمان به ویژه یک مسجدی و بسیجی بی کار بماند. اکنون که در دوره استقرار نظام اسلامی در کشورمان به سر می بریم و ان شاءالله این نظام به عصر ظهور حضرت مهدی (عج) متصل می شود، وظیفه همه به ویژه مسجدی ها و بسیجی ها بیشتر است زیرا کارهای زیادی بر زمین مانده است که باید انجام دهیم. بر همین اساس، کار کارگزاران و بچه های مسجد امیرالمومنین (ع) در دوره شیوع ویروس کرونا به مراتب بیشتر از گذشته شده است.