نگاهی به فعالیت‌های کانون خداداد/از اجرای طرح «شهید سلیمانی» تا راه‌اندازی کارگاه خیاطی
نگاهي به فعاليت‌هاي کانون خداداد/از اجراي طرح «شهيد سليماني» تا راه‌اندازي کارگاه خياطي

نگاهی به فعالیت‌های کانون خداداد/از اجرای طرح «شهید سلیمانی» تا راه‌اندازی کارگاه خیاطی

مسجد، کانون فرهنگي هنري و پايگاه بسيج مردمي خداداد از جمله در دوره کرونا حتي يک روز هم تعطيل نشدند و مومنان حاضر در اين مسجد از محيط استفاده کردند و اين فضا را تبديل به عرصه مبارزه با کرونا تبديل کردند.
شناسه خبر : 25455 تاریخ انتشار : ۱ اسفند ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۲۰:۰۲

 به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران،  مسجد خداداد و کانون فرهنگی هنری آن در کنار پایگاه بسیج مردمیش از موفق ترین مساجد در ناحیه شهید محلاتی و منطقه 14 شهر تهران است که توانست از زمانی که توسط مرحوم محرمعلی عبدلی فر در اوایل انقلاب تاسیس شود به مجموعه چند منظوره در دهه 80 تبدیل شود به طوری که امروزه با مدیریت حجت الاسلام حسین نکوئی، مرکز خدمت رسانی در حوزه های دینی، فرهنگی، انقلابی، علمی، حوزوی، ورزشی و درمانی در خیابان شهید مخبر (عارف شمالی) شود.

 

 مسجد خداداد جزو مساجد برقرار است که در دوره شیوع ویروس کرونا تعطیلی آخرین راه حل آن برای مقابله با این بیماری منحوس بود که البته به گفته حمیدرضا آفاقی، از فعالان آن هیچ گاه محقق نشد، زیرا وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا حکم به تعطیلی مساجد داد، این مسجد به کارگاه بزرگ تولید اقلام بهداشتی همچون ماسک و گان تبدیل شد. در واقع به گفته نکوئی به جای تعطیلی کامل، کاربری مسجد به مکانی برای خدمت رسانی مدافعان سلامت به مردم تبدیل شد.

 

کارگاه خیاطی ایزوله شده که در خدمت مدافعان سلامت بود

پایگاه های مقاومت بسیج برادران و خواهران (وابسته به حوزه مقاومت بسیج 315 امام موسی کاظم (ع) ناحیه شهید محلاتی سپاه حضرت محمد رسول الله (ص)) و گروه جهادی شهید علی ناطقی، با استفاده از پارچه های بزرگ سفید، فضای کاملا ایزوله ایجاد کردند تا به قول نکوئی، این کارگاه برای خیاطان و بسیجیان مسجد خداداد نیز تمیز باشد تا هیچ یک از فعالان این خانه خدا در این کارگاه به ویروس کرونا مبتلا نشود. وقتی مقرر شد این کارگاه راه اندازی شود مسجد خداداد فراخوانی در سطح محله اعلام کرد که به گفته نکوئی، چند چرخ خیاطی در اختیار ما قرار گرفت و فعالیت های این کارگاه از ماه شعبان امسال آغاز شد.

 

 هر روز هزاران ماسک و گان در مسجد خداداد تولید می شد و از طریق گروه جهادی پایگاه بسیج این مسجد به دست نیازمندان در تهران و برخی از مناطق محروم کشور می رسید. وقتی میزان تولید ماسک در کشور زیاد شد و به نوعی کمبود اولیه به همت مسجدی ها و هیئتی برطرف شد، این کارگاه ابتدا کوچک تر شد و پس از سرگیری و استمرار نماز جماعت و برگزاری برنامه های جاری و مناسبتی، جمع شد، هرچند به گفته آفاقی، تهیه و توزیع ماسک و محلول ضد عفونی کننده همچنان توسط هیئت امنا و بسیجیان این مسجد ادامه دارد. تهیه محلول ضد عفونی کننده و توزیع آن میان مردم به ویژه نیازمندان توسط بسیجیان این مسجد ادامه دارد.

 

اجرای طرح شهید سلیمانی در محله عارف شمالی

وقتی مقرر شد طرح شهید سلیمانی با محوریت پایگاه های مقاومت بسیج مساجد در سطح محلات صورت گیرد، دوباره فعالیت های خواهران و برادران بسیجی مسجد خداداد افزایش یافت به طوری که به گفته «اکبر خواجوند» از ساکنان خیابان شهید مخبر (عارف شمالی) چند روز پیش از طرف این مسجد برای غرباگری به منزل وی مراجعه کردند. وی درباره اثرگذاری برنامه های مسجد خداداد در سطح محله گفت که این مسجد بسیار موفق عمل می کند و حتی خبر داریم که در شناسایی نیازمندان و دستگیری از آنان نیز به صورت منظم و دقیق عمل می کند که البته از مسجد تراز اسلامی چنین توقعی می رود. خدمت رسانی اهالی مسجد خداداد به مردم و نیازمندان در قالب تب سنجی و توزیع اقلام بهداشتی و بسته ارزاق طی دو ماه اخیر افزایش یافت.

 کار جالبی که توسط هیئت امنا و شواری فرهنگی مسجد خداداد صورت گرفته است طراحی مکانی برای اقامه نماز فرادی است تا فرادی که به هر دلیلی، امکان حضور در نماز جماعت این مسجد را ندارند بتوانند با خیال راحت، نمازشان را اقامه کنند. این محیط در ضلع جنوبی حیاط مسجد خداداد ایجاد شده تا مشکل و مزاحمتی برای نماز جماعت و برنامه های روزانه و مناسبتی مسجد خداداد ایجاد نشود.

 

 همدلی فعالان مجموعه فرهنگی تربیتی صراط و بسیج در ارائه آموزش در حوزه های مختلف

مجموعه فرهنگی تربیتی صراط از موفق ترین و فعال ترین واحدها و نهادهای مسجد خداداد است که حوزه های قرآنی، معارفی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی فعالیت می کند که مهم ترین برنامه های آن عبارتند از: برگزاری دوره های آموزش روخوانی و حفظ و ترجمه قرآن، امام شناسی، پاسخ به شبهات حوزه مهدویت، مناظره های فرهنگی، خاطره گویی پیشکسوتان مبارزه، جهاد و جبهه (که در طول سال و نه صرفا در هفته دفاع مقدس و جبهه انقلاب اسلامی برگزار می شود)، شناخت تجهیزات نظامی، برگزاری مسابقات کتاب خوانی، فرهنگی، فوتبال و کبدی، اجرای گروه های سرود و نمایش، برگزاری دوره های شبی در مسجد و رفع اشکالات درسی.

فعالیت مجموعه فرهنگی تربیتی صراط که دفتر آن در طبقه دوم مسجد خداداد واقع شده است هیچ منافاتی با فعالیت های پایگاه بسیج ندارد و طبق مشاهده خبرنگار ما بسیاری از بسیجیان در کلاس ها و دوره های این مجموعه شرکت و کارگزاران این مجموعه، عضو پایگاه بسیج مسجد خداداد هستند.

 

 نهاد دیگری که فعالیت خوب و فراوانی در مسجد خداداد دارد هیئت مذهبی بیت الزهرا (س) است که هر هفته و همچنین در مناسبت های مذهبی در این مسجد برنامه برگزار می کند و در اجرای طرح و برگزاری برنامه های مجموعه صراط و پایگاه بسیج مسجد خداداد مشارکت دارد.

 

اختلاف کمی که با سرپنجه محبت روحانی مسجد، جای خود را به همدلی و محبت داد

نکته مهم این است که اختلافی که پیش از این میان امام جماعت و موسس و واقف مسجد خداداد (مرحوم عبدلی فر و وارثان وی) وجود داشت به ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکوئی، وجود ندارد و به گفته آفاقی، فضای صمیمی و پر از مهر و محبتی که حاج آقا ایجاد کرده و شرکت مستمر ایشان در برنامه نهادهای مختلف این مسجد، موجب رفع این اختلافات شده است. همین همدلی را می توان را فضاسازی خوب مسجد خداداد و محدوده اطراف آن در خیابان های شهید مخبر و ولی عصر (عج) به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و برپایی ایستگاه فرهنگی و صلواتی به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) مشاهده کرد.

کتابخانه مسجد خداداد نیز که دارای دو قرائت خانه مجزای خواهران و برادران است در ماه های اولیه کرونا تعطیل و به مرکز بسته بندی اقلام بهداشتی تبدیل شد و به گفته مسئول آن، فعالیت آن دوباره از سر گرفته شد، هرچند میزان حضور مردم در قرائت خانه های آن و امانت گرفتن کتاب، کم شده است.

 

 سخن آخر اینکه مسجد خداداد از جمله مساجدی است که در دوره کرونا حتی یک روز تعطیل نشد، البته اهالی آن به حای اصرار بر برگزاری نماز جماعت در زمانی که ستاد مقابله با کرونا حکم به تعطیلی نماز جماعت در مساجد داد، فضای این مسجد را به عرصه و میدان مقابله با کرونا و خدمت به مدافعان سلامت و نیازمندان تبدیل کردند.

پایان پیام/