کانون مسجد دانشگاه شریف و دهها فعالیت فرهنگی
کانون مسجد دانشگاه شريف و دهها فعاليت فرهنگي
قابل توجه بچه های مسجد

کانون مسجد دانشگاه شریف و دهها فعالیت فرهنگی

کانون مهدويون مسجد دانشگاه صنعتي شريف از کانون‌هاي فعال مسجدي است که با گزينش دانش‌آ‌موزان ممتاز و مستعد، تلاش دارد از آنها در عرصه‌هاي علمي و فرهنگي حمايت داشته باشد، اين کانون در فناوري و محروميت‌زدايي نيز همواره پيشتاز بوده است.
شناسه خبر : 33167 تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۲۱

 به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) تهران، کانون فرهنگی هنری مهدویون در سال 89 در جوار مسجد دانشگاه صنعتی شریف با مجوز ستاد فهمای استان تهران تاسیس شد.

رویکرد فعالیتی این کانون فرهنگی هنری ارایه آموزش های لازم در محورهای علمی، اردویی و فرهنگی به دانش آموزان است. این کانون در سال های گذشته با سنجش تحصیلی دانش آموزان برخی از مدارس دولتی تهران، افرادی را که از نظر تحصیلی و علمی در سطح ممتاز هستند، تحت پوشش قرار داده و در دانشگاه صنعتی شریف برنامه علمی و فرهنگی برای آنها برگزار می کند. کانون مهدویون در طرح ملی «ایران قوی» در رواق رسانه به عنوان کانون برتر شایسته تقدیر شد.

 محمدجواد نائب کبیر با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف گفت: یکی از برنامه های کانون مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف استعدادیابی تحصیلی از میان دانش آموزان مقطع متوسطه اول مناطق 9،10 و 11 تهران است، تا از این طریق بتوانیم با شناسایی و گزینش دانش آموزان ممتاز و مستعد تحصیلی با برگزاری اردوهای علمی و آموزشی زمینه استعدادیابی و رشد و پرورش آنها را فراهم کنیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در حال حاضر 50 دانش آموز ممتاز علمی تحت پوشش این کانون فعالیت می کنند، تصریح کرد: تلاش ما در این راستا است که این دانش آموزان را با استعدادیابی که انجام می دهیم، تا زمانی که به دانشگاه ورود پیدا کنند،تحت آموزش های خود با بهره گیری از ظرفیت دانشگاه صنعتی شریف قرار دهیم، تا بتوانند به دانشگاه ورود یابند. البته در شرایط بحران کرونا اردوهای حضوری آموزشی لغو شده بود و برنامه ها در بستر فضای مجازی برای مخاطبان برگزار می شد.

نائب کبیر به دیگر برنامه هایی که برای دانش آموزان تحت پوشش کانون مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: علاوه بر برگزاری برنامه های علمی و تحصیلی برای دانش آموزان تحت پوشش کانون مهدویون، دوره های آشنایی با معارف اسلامی، جلسات بصیرتی، منابر مذهبی، مسابقات فرهنگی نیز اجرا می کنیم.

وی راه اندازی هیئت حداث الحسین(ع) را یکی دیگر از بخش های فعالیتی کانون مهدویون نام برد و ابراز کرد: این هیئت از زمان تاسیس تاکنون به صورت هفتگی برای دانش آموزان با رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای باز پیرامون بقعه طرشت جلسه هفتگی برگزار می کند و قرار است برای ایام فاطمیه نیز با حضور اعضای هیئت مراسم عزاداری برگزار کند، فعالان این هیئت در نیمه شعبان سال گذشته مراسم با شکوهی با حضو ر650 نفر از اعضای این کانون در بقعه طرشت برگزار کرد که با استقبال بسیار همراه شد.

فعالیت های جهادی در مناطق محروم

مدیر کانون مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه گروه جهادی هیئت کانون مهدویون در بحت تعمیرات منازل، ساخت مدرسه و مسجد در مناطق محروم هم فعالیت دارند، تاکید کرد: گروه جهادی این هیئت تعدادی ازخانواده های محروم منطقه 19 را شناسایی کردند، که قرار است در  دی و بهمن ماه تعمیر و بازسازی منازل تعدای از آنها را انجام دهند، این گروه جهادی در سال گذشته نیز در مناطق محروم استان خراسان رضوی فعالیت داشتند و توانستند برای تعدادی از خانواده های بی بضاعت در تعمیر منازلشان فعالیت کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف در مورد فعالیت های این کانون در زمینه کارآفرینی اضافه کرد: با بهره مندی از ظرفیت اعضای این کانون که فارغ التحصیل دانشگاه های دولتی و یا دانشجو هستند، توانستیم زمینه کارآفرینی را نیز برای اعضای کانون هم فراهم کنیم، چنان که برخی از فارغ التحصیلان این دانشگاه در حال حاضر به عنوان مربی در کانون مشغول به کار هستند.

برنامه های بچه های کانون برای فهمای ۱۴۰۰

وی همچنین از فعالیت هایی فرهنگی و علمی این کانون در رواق های دوازده‌گانه طرح ملی فهما خبر داد و گفت: در حال حاضر اعضای این کانون برای طرح ملی «فهما» در رشته های سرود، هنرهای تجسمی و تئاتر آماده می شوند و آثارشان را در سامانه بچه های مسجد ثبت می کنند.

معرفی دستاوردهای کانون مهدویون به معاون علمی رئیس جمهور

وی معرفی بازی آموزی هوش محور را یکی از برنامه های این کانون دانست و تصریح کرد: در بازدیدی که دکتر سورنا ستاری، معاون علمی رئيس جمهور از فعاليت‌هاي جديد کانون مهدويون دانشگاه صنعتی شريف داشت، اعضای کانون مهدويون، روش جديدی را که برای آموزش به کودکان و نوجوانان با نام بازی آموزی هوش محور يا SPBL طراحي کرده‌اند و اکنون در مرحله تجاری سازی است، به وی معرفی کردند.

خیریه ای فعال برای شناسایی محرومان

مدیر کانون فرهنگی هنری مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف در مورد فعالیت خیریه این کانون گفت: خیریه «صبح امید» که  از سال 92 فعالیت خود را در کانون مهدویون آغاز کرده است در زمینه شناسایی اقشار محروم بویژه دانش آموزان بی بضاعت فعالیت دارد و حمایت تحصیلی و علمی از این دانش آموزان به همت این خیریه انجام می شود.

 کمک های فصلی به محرومان

نائب کبیر به فعالیت های کانون در زمینه کمک های مومنانه و نهضت همدلی با مشارکت خیریه نیز اشاره کرد و افزود: پس از بحران کرونا خیریه کانون مهدویون اقدام به ایجاد ستادی با همکاری کانون های مساجد استان تهران کرد و توزیع بسته های بهداشتی و ماسک میان اهالی مناطق ۹ و ۱۰ را در دستور کار قرار داد، به طوری که سال گذشته 500 بسته معیشتی در چندین نوبت میان خانواده های کم برخوردار توزیع شد و به صورت فصلی نیز به 200 خانواده کم برخوردار تحت پوشش بر اساس نیازهایی که دارند، کمک رسانی می کند.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری مهدویون مسجد دانشگاه صنعتی شریف، نقد و بررسی فیلم سینمای «شنای پروانه»، انتشار کلیپ «جمعه های انتظار»، طرح حدیث گرافی، انتشار کليپ «حاج قاسم هنوز هم زنده است»، برگزاری دوره های آموزشی موشن گرافی و تجهیز کتابخانه کانون مهدویون را بخش دیگری از برنامه ها و فعالیت های این کانون مسجدی دانشگاهی نام برد.

 

پایان پیام/.