کانونی که مسجد سیدالشهداء(ع) را پایگاه قرآنی منطقه ۱۷ کرده است
کانوني که مسجد سيدالشهداء(ع) را پايگاه قرآني منطقه ۱۷ کرده است
کانون ابرار گزارش می دهد:

کانونی که مسجد سیدالشهداء(ع) را پایگاه قرآنی منطقه ۱۷ کرده است

کانون فرهنگي هنري «ابرار» به عنوان قطب فرهنگي منطقه ۱۷ تهران و محلات آذري و امامزاده حسن(ع)، در لبيک به مطالبه رهبري پيشگام بوده و از مدت‌ها قبل زمينه تبديل مسجد به پايگاه قرآني را فراهم کرده است.
شناسه خبر : 36912 تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۰۹

 

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران، کانون فرهنگی هنری «ابرار» مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) (واقع در خیابان قزوین، سه راه آذری، خیابان قدرت پاکی) یکی از کانون های مساجد فعال استان تهران است، این کانون از سال 1385 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان تهران با هدف ارتقای سطح دانش و فرهنگ نوجوانان و جوانان فعالیت خود را آغاز کرده است.

 فعالیت های این کانون در ابتدای تاسیس محدود به برگزاری کلاس های زبان انگلیسی و آموزش قرآن کریم بود، اما با تلاش بی وقفه بچه های مسجد، این کانون در حال حاضر قطب فرهنگی منطقه 17 تهران و محلات آذری و امامزاده حسن(ع) محسوب می شود و برای همه رده های سنی برنامه های متنوع برگزار می کند و با ارایه خدمات کم نظیر در سطح شهر تهران در چند دوره به عنوان کانون برتر نیز معرفی شده است.

 یکی از رویکردهای مهم کانون ابرار تربیت حافظ و قاری قرآن کریم بوده است، مهد قرآنی و پیش دبستانی این کانون یکی از مهدهای قرآنی فعال است که با 15 سال سابقه با ارائه ایده های نو در آموزش سعی کرده است که فضایی شاداب و پویا برای خردسالان ایجاد کند.

شایان کشاورز با اشاره به برنامه های کانون فرهنگی هنری ابرار، اظهار کرد: با توجه به اینکه رویکرد اصلی این کانون فرهنگی هنری برگزاری برنامه های قرآنی است، به همین جهت جزءخوانی قرآن کریم، آموزش صوت، روخوانی، روانخوانی، حفظ قرآن کریم در این کانون مورد توجه قرار گرفته است و در همین راستا توانستیم حافظ قرآن در جزهای 30،20،10 قرآن کریم تربیت کنیم و بسیاری از قاریان تربیت یافته این کانون از قراء مطرح کشور هستند.

 مدیر کانون فرهنگی هنری ابرار بیان کرد: مهد قرآنی و پیش دبستانی این کانون فرهنگی هنری یکی از مهدهای قرآنی فعال است که قبل از شیوع بیماری کرونا سالانه 120 دانش آموز مقطع ابتدایی از این مهد فارغ التحصیل می شدند.

 کشاورز ادامه داد: مهد قرآنی کانون ابرار مسجد از مهدهای قرآنی فعال و مجهز است که 15 سال است که سابقه برگزاری کلاس های قرآنی با کیفیت دارد و کودکان 2 تا 8 ساله از امکانات آموزشی آن استفاده می کنند و مربیان این مهد از مربیان مجرب و کادر دوره‌دیده هستند که با ارایه ایده های نو درآموزش  سعی دارند فضایی شاداب و پویا برای خردسالان فراهم کنند.

وی با اشاره به دیگر برنامه های این کانون بیان کرد: برگزاری جلسات هیئت منتظران یکی دیگر از برنامه های این کانون است که در جلسات این هیئت سبک زندگی، استفاده از نرم‌افزارهای به روز، ارتقای سواد رسانه‌ای آموزش داده می شود.

 کشاورز یکی دیگر از فعالیت های این کانون را برپایی ایستگاه صلواتی «ولی امر» در قطعه 44 بهشت زهرا(س) دانست و گفت: این ایستگاه صلواتی روزهای پنجشنبه هر هفته در کنار مزار شهدای گمنام از ساعت 9 صبح تا 10 شب برنامه های فرهنگی و مذهبی اجرا و زائرین اهل قبور پذیرایی می کند، این ایستگاه صلواتی با استقبال بی نظیر مخاطبان بویژه مسئولین کشوری و مذهبی روبرو است.

 وی با بیان اینکه کانون ابرار مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) در محور کار آفرینی نیز فعالیت های گسترده و شاخصی انجام داده است، ابراز کرد:  انتشارات سیب سرخ نیکان که زیر نظر کانون فعالیت می کند، بیش از 100 جلد کتاب منتشر کرده است و به صورت مستقیم و غیر مستقیم در نشر و فروش  در این انتشارات 20 نفر مشغول به کار هستند.

 مدیر کانون فرهنگی هنری ابرار با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های این کانون کمک رسانی به اقشار بی بضاعت است، تصریح کرد:  قبل از ایجاد مرکز خیریه در مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) بین نمازهای جماعت، نذوراتی برای نیازمندان جمع‌آوری می شد و کمک‌های مردمی هم از سوی هیئت امنای مسجد به دست نیازمندانی می‌رسید که در محله شناسایی شده بودند.

 وی ادامه داد: در برخی از مواقع هم افرادی به مسجد می آمدند و تقاضای کمک داشتند و نمازگزاران هم درحد وسع خود به آنها کمک می‌کردند، به همین جهت اقدام به راه اندازی خیریه در مسجد کردیم تا کمک های جمع آوری شده به دست نیازمندان واقعی برسد و کمک رسانی ها بر اساس نیازهای افراد نیازمند باشد. به عنوان مثال کسانی که برای تهیه جهیزیه، دارو، درمان، اشتغال نیازمند حمایت هستند، کمک رسانی به آنها بنابر درخواستی که دارند، صورت بگیرد.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر 150 خانواده نیازمند تحت پوشش مسجد هستند و به آنها کمک رسانی می شود، تاکید کرد: با کمک خیّران به‌صورت مستمر از محرومین تحت پوشش حمایت می کنیم و هر ماه بسته های معیشتی برای آنها تهیه و توزیع می گردد و اگر بیماری در خانه داشته باشند، به مراکز درمانی معرفی و داروی آنها تأمین می‌ شود و اگر در تهیه نوشت‌افزار و پوشاک فرزندان خود محدودیت داشته باشند، باز هم حمایت می کنیم. در اواخر سال 1400 بسته های معیشتی به ارزش 150 میلیون تومان میان خانواده های تحت پوشش توزیع شد.

 مدیرکانون فرهنگی هنری ابرار مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) اضافه کرد: پس از شیوع ویروس کرونا به همت این مرکز خیریه تلاش کردیم برای افراد بیکاری که در تأمین نیازهای زندگی خود با مشکل روبه‌رو بودند، خدمت رسانی کنیم و در حد امکان یاریگر آنها باشیم و یا برای افرادی که پیش از شیوع این بیماری با کمک‌های مالی خود از نیازمندان حمایت می‌کردند، اما شیوع این ویروس منحوس آنها را خانه‌نشین کرد، با همفکری و اتخاذ تصمیم‌های مناسب کمک‌های مردمی را به نحوی درست به دست آنها رساندیم تا شرمنده اعضای خانواده خود نشوند.

کشاورز همچنین از انجام فعالیت های جهادی توسط بچه های مسجد خبر داد و گفت: در سیل استان های گلستان و پل‌دختر بچه های کانون حضور فعالانه برای خدمت رسانی به مردم داشتند، در مراسم پیاده روی اربعین حسینی نیز قبل از ایام کرونا همه ساله بچه های مسجد در مسیر نجف تا کربلا اقدام به برپایی موکب حضرت زهرا(س) برای ارایه خدمات فرهنگی و پذیرایی به مردم می کردند.

 وی در مورد دیگر برنامه های مورد توجه این کانون گفت: اجرای طرح «تحصيل در مسجد» با هدف آموزش ورفع اشکال کتب درسی تحت نظر اساتید مجرب با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود. همچنین اکران فیلم سینمایی، برگزاری دوره های احکام و اخلاق، برگزاری دوره های صحیفه سجادیه شناسی، آموزش و توانمندسازی، آموزش پويانمايی، شبکه سازی و فضای مجازی، شناسايی و تشکيل هسته های هنری و تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بخش دیگری از برنامه های این کانون است.

 مدیر کانون فرهنگی هنری ابرار در پایان خاطرنشان کرد:برگزاری دوره های ورزشی در رشته های والیبال، کوهپیمایی، پیاده رویی، تیراندازی، بسکتبال از برنامه های ورزشی این کانون است. همچنین، دوره های چرتکه، قالیبافی، نقاشی، دوره های روان شناسی، آموزش رایانه از دیگر برنامه های آموزشی در این کانون است.

 

 پایان پیام/.