لزوم توجه جدی به اهمیت موضوع مسجد طراز اسلامی
لزوم توجه جدي به اهميت موضوع مسجد طراز اسلامي

لزوم توجه جدی به اهمیت موضوع مسجد طراز اسلامی

براتي در بازديد از کانون هاي مساجد تهران بر لزوم توجه جدي به مسجد به عنوان طراز اسلامي تاکيد کرد.
شناسه خبر : 40268 تاریخ انتشار : ۲ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۲۰

 

به گزارش ستاد هماهنگی فهما استان تهران، حسین براتی مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در ادامه بازدید از کانون های تهران ، از کانون های شهید کچویی، قطعه ای از بهشت، جامع الزهرا(س) و رضویه بازدید کردند.

در این بازدیدها که با همراهی ائمه محترم جماعات، مسئول و اعضای کانون های فرهنگی هنری همراه بود، مباحث مرتبط به فعالیت های صورت گرفته و برنامه های دردست اقدام و نیز مسائل و مشکلات پیرامون اقدامات بحث و گفتگو شد.

براتی در این دیدارها با اشاره به سخن حضرت رسول‌الله (ص) که فرمودند : «یَجیءُ یَومَ القِیامَةِ ثَلاثَةٌ یَشکونَ: المُصحَفُ وَالمَسجِدُ وَ العِترَةُ» ، روز قیامت سه نَفر می‌‌آیند و (از امت) شکایت می‌‌کنند: یکی قرآن، دیگری مسجد و دیگر عترت و اهل ‌بیت من هستند تاکید کردند : روزگاری مسجد، یگانه پایگاه مهم آموزشی در کشورهای اسلامی بوده است که در عصر حاضر علیرغم ظرفیت های متنوع و گسترده ای که در بخش های مختلف ایجاد شده کماکان می شود همچنان بر ظرفیت آموزش مساجد می شود حساب بازکرد و بر استفاده بهینه از این اماکن مقدس برنامه ریزی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اهمیت جایگاه جلسات علمی و آموزشی در مسجد از نگاه حضرت پیامبر اکرم(ص) اظهار داشتند: ارزش گذاری به علم آموزشی و توجه به مسائل اجتماعی نسبت به مسایل فردی از دیدگاه شریف ایشان ارجح تر است .چنانکه در روایت است که روزی رسول خدا(ص) به مسجد وارد شدند. در مسجد، دو مجلس جداگانه برپا بود. گروهی در حال یاد دادن و فراگرفتن دانش بودند و جمعی نیز به دعا و راز و نیاز با خداوند مشغول. پیامبر(ص) فرمود: هر دو گروه به سوی نیکی گام برمی دارند؛ دسته ای خدا را می خوانند و گروهی نیز آموزش می بینند و تعلیم می دهند؛ ولی این گروه (تعلیم و تعلم) کار برتری انجام می دهد. من نیز به منظور آموزش دادن مردم مبعوث شده ام. آنگاه پیامبر(ص) در میان گروهی که سرگرم آموزش بودند، نشست.

مدیر ستاد فهما استان تهران افزودند: پس از نقش عبادی و آموزشی، نقش فرهنگی در بین دیگر نقشها و کارکردهای مسجد، دارای بیش ترین اهمیت می باشد. گرچه امروزه مراکز آموزشی و فرهنگی گسترش یافته است؛ اما نباید از این کارکرد مهم مسجد و بارور نمودن فرهنگی آن غافل شد. برگزاری جلسات آموزشی برای عامه مردم علی الخصوص کودکان و نوجوانان و جوانان توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و غیره از جمله برنامه هایی هستند که می توان با حمایت مسئولین منطقه به اجرا درآورد. همچنین حضور امام جماعت مدتی قبل و بعد از نماز در مسجد برای پرسش و پاسخ، مشاوره و... شرایطی ویژه جهت رشد فرهنگی مردم را به وجود می آورد.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغ و لزوم افزایش روحیه تعاون بین اعضای کانون های مساجد افزودند: شاید هیچ پایگاهی به اندازة «مساجد» در تبلیغ اسلامی ایفای نقش نکرده باشد؛ از زمان رسول خدا(ص) تاکنون اذان، نماز، وعظ و خطابه از مهم ترین برنامه های مساجد بوده و می باشد. اصولاً یکی از علل تأکیدات حضرت پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین علیهم السلام بر حضور در نماز جماعت به صورت صفوف فشرده و منسجم، ایجاد روحیة تعاون در میان نمازگزاران و افزایش بُعد اجتماعی مسلمانان در کنار انجام اعمال عبادی و فردی آنان می باشد. و این حضور می تواند از هرج و مرج و عنان گسیختگی جامعه که به مرورِ زمان دچار آن می شود جلوگیری کند و تشکیل این اجتماعات در مکان مقدس مسجد، باعث می شود تا مؤمنین تحت توجه و ارشاد عالمان و مبلغان دینی قرار گیرند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار داشتند: بررسی کتب تاریخی به خوبی روشنگر آن است که از ابتدای اسلام تمامی فعالیتها از جمله: گردآوری، تجهیز، سامان دهی و تجمع نیرو به هنگام احساس خطر و بیم از تعرض دشمن، در مسجد صورت می پذیرفته است. مسجد نه تنها محل اعزام نیروها و طرح نقشه های جنگی بوده، بلکه رسول خدا(ص) دستور می دادند در صورت وجود مسجد، چادر فرماندهی ایشان را در کنار آن نصب کنند؛ به طوری که در جنگ با «بنی نضیر» به بلال دستور داد تا خیمة ایشان را در کنار مسجد کوچکی نزدیک آن محل نصب کنند؛ اما زمانی که آن خیمه مورد شناسایی و هدف تیر دشمن قرار گرفت، حضرت فرمودند تا خیمه را به کنار «مسجد فضیخ» منتقل نمایند تا از تیررس دشمن به دور باشد.

براتی در پایان یادآور شد: امام صادق(ع) به مسلمانان سفارش می کنند که به هنگام رویارویی با مشکلات و اندوههای دنیوی، به نماز و مسجد پناه ببرند؛ چنانکه می فرمایند: «مَا یَمْنَعُ أَحَدَکُمْ إِذَا دَخَلَ عَلَیْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْیَا أَنْ یَتَوَضَّأَ ثُمَّ یَدْخُلَ الْمَسْجِدَ فَیَرْکَعَ رَکْعَتَیْنِ یَدْعُو اللَّهَ فِیهِمَا أَمَا سَمِعْتَ اللَّهَ یَقُولُ: «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»

گفتنی است بازدید از بخش های مختلف کانون ها و رصد کلاس ها و فعالیت های آموزشی و برنامه های در حال اجرا از بخش های دیگر این برنامه های دیدار بود.

پایان پیام/