مسجدی با محوریت خدمات فرهنگی اجتماعی شرق تهران
مسجدي با محوريت خدمات فرهنگي اجتماعي شرق تهران
قابل توجه بچه های مسجد استان تهران:

مسجدی با محوریت خدمات فرهنگی اجتماعی شرق تهران

کانون فرهنگي هنري مسجد جامع الزهراء(س) با برگزاري دوره‌هاي مهارت‌افزايي براي نوجوانان، حمايت مالي معيشتي از محرومان با طرح‌هايي همچون «هر مسجد يک جهيزيه» و کمک به اشتغال اهالي، اين خانه خدا را مرکز فرهنگي اجتماعي در شرق تهران کرده است.
شناسه خبر : 40607 تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۰۶

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران، کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا(س) واقع در شرق تهران، منطقه دلاوران، از جمله کانون های فعال مسجدی است که در محورهای دینی، قرآنی، خدمات اجتماعی و کارآفرینی فعالیت های گسترده ای دارد و در ایام اوقات فراغت نیز این کانون برای نوجوانان و جوانان، برنامه های متعدد علمی، مهارتی و ورزشی برنامه ریزی و اجرا می کند.

 حجت الاسلام سیدمحمدعلی مقدس‌نیان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا(س) اظهار کرد: در بخش برادران، اجرای طرح «مسجد و مدرسه» را که هدف آن، آموزش دانش و مهارت به دانش آموزان است، دنبال می کنیم.

 مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا(س) برگزاری کلاس های آموزش تجوید و قرائت نماز، آموزش خطاطی و خوشنویسی، آموزش مداحی و اذان، برگزاری دوره آموزشی مهارت آفرینی  در رشته های الکترونیک، مکانیک، مکاترونیک، هوا فضا، چوب، قالب سازی  را بخش دیگری از برنامه های این کانون نام برد و افزود: بهره مندی از نیروی متخصص، متعهد و کارآزموده در اجرای امور آموزشی در مسجد زمینه ساز  رشد و پرورش استعدادهای نوجوان و جوان در رشته های مهارتی و فنی می شود، به همین جهت طی فراخوانی در مسجد دعوت به همکاری از مربیان و تشکیل پرونده علمی، هنری، مهارتی، سوابق پژوهشی و تجربی برای آنها نمودیم. پس از بررسی و ارزیابی سوابق آنها، بانک اطلاعاتی از استادان، بر مبنای شایسته سالاری صورت گرفت و این مربیان برای ارایه آموزش به نوجوانان و جوانان فعالیتشان را آغاز کردند.

 برنامه های اردویی و زیارتی

وی ادامه داد: کانون مسجد جامع الزهرا (س) در حوزه قرآنی و مذهبی فعالیت های گسترده ای دارد، به طوری که این مسجد به عنوان مرکزی فعال در منطقه شرق تهران به شمار می آید. چراکه علاوه بر برگزاری کلاس های آموزش روخوانی، روان خوانی، ترجمه و حفظ قرآن کریم، در زمینه برگزاری اردوهای زیارتی و تفریحی، برپایی موکب در مراسم اربعین حسینی و ایستگاه صلواتی در مناسبت های مذهبی فعالیت دارد.

حجت الاسلام علی مقدس نیان با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت بانوان در فعالیت های مسجد گفت: فعالیت های واحد بانوان کانون بسیار چشمگیر است به طوری که در حال حاضر به صورت اختصاصی برای بانوان در رشته های تجوید، روخوانی و روانخوانی، احکام نوجوانان و بزرگسالان، آموزش زبان انگلیسی، آموزش ریاضی، خیاطی و گلدوزی، ورزش ویژه بانوان دوره آموزشی برگزار می شود.

مهد قرآن کوثر

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا(س) با اشاره به فعالیت های مهد قرآنی و پیش دبستانی مسجد جامع الزهرا (س) که با عنوان «کوثر» فعالیت می کند، خاطر نشان کرد: این مهد قرآنی در رشته های آموزش قرآن با استفاده از روش های قصه گویی، شعر و بازی فعالیت می کند. در دوره شیوع ویروس کرونا این مهد کودک تعطیل نشد و فرزندان افراد شاغل را نگهداری می کرد.

 وی به رویکرد این کانون در بحث خدمات اجتماعی اشاره کرد و گفت: از سال ها قبل با تشکیل کارگروه اجتماعی اقدام به شناسایی، تحقیق و بررسی برای کمک رسانی به محرومان کردیم و پس از تهیه بانک اطلاعات از نیازمندان محله، هر ماه مبالغی را به حساب خانواده های تحت پوشش واریز می کنیم.

تهیه جهیزیه برای نیازمندان

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا(س)  با بیان اینکه کانون مسجد جامع الزهراء (س) اهدای جهیزیه به زوج های بی بضاعت را در قالب طرح «هر مسجد یک جهیزیه» اجرا می کند، گفت: توزیع بسته های معیشتی بخشی از خدمات این کانون برای محرومان است، در دوران کرونا نیز این مسجد حدود ۶۰ خانوار را تحت پوشش قرار داد و به صورت متناوب بسته های کمک معیشتی را در قالب طرح ملی مواسات و همدلی به خانواده های محروم اختصاص می داد. همچنین به صورت ماهانه بسته های کمک معیشتی به ارزش حدود یک میلیون تومان را به خانواده های نیازمند اهدا می کند.

حجت الاسلام مقدس نیان با اشاره به فعالیت مرکز خدمات جامع سلامت بهداشت در مسجد الزهرا(س)، گفت: قبل از شیوع کرونا خدمات بهداشتی و درمانی همچون واکسیناسیون کودکان در این مرکز ارایه می شد و در زمینه واکسیناسیون عمومی برای مقابله با کرونا نیز این مرکز فعالیت داشته است.

ایجاد فرصت تولید برای جوانان

وی به فعالیت های مسجد در بحث کارآفرینی نیز اشاره و ابراز کرد: مسجد دارای ۳۵ باب مغازه است که آنها را به جوانان جویای کار و کسانی که قصد دارند، تولیدی ایجاد کنند با قیمت پایین اجاره می دهد تا از این طریق هم آنها بتوانند صاحب حرفه و شغلی شوند و هم بخشی از هزینه های مسجد از این طریق تامین شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع الزهرا(س)، اجرای طرح تلاوت نور، برگزاری جلسات معارف مهدویت، آموزش«فنون رزمی و دفاع شخصی» ویژه نوجوانان و جوانان و پاسخگویی به احکام و مسائل شرعی را بخش دیگری از برنامه های این کانون مسجدی برشمرد و خاطرنشان کرد:  مشاوره حقوقی نیز در مسجد توسط یکی از وکلای دادگستری ارائه و به مشکلات مردم رسیدگی می شود و در بستر فضای مجازی نیز با راه اندازی کانالی سعی شده است که به مشکلات حقوقی و خانوادگی مردم پاسخ داده شود.

 پایان پیام/.