کانون و مسجد به شکل طراز اسلامی
کانون و مسجد به شکل طراز اسلامي

کانون و مسجد به شکل طراز اسلامی

حجت‌الاسلام واشقاني فراهاني با بيان اينکه درِ مساجد بايد شبانه‌روزي به روي مردم باز باشد، گفت: اين طرح در مسجد امام رضا(ع) اجرا شده و بعضي شب‌ها ميزبان ۱۰۰ نفر از مسافران براي اسکان و استراحت در مسجد هستيم.
شناسه خبر : 41704 تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۰:۲۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران، مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات در تاریخ ۳۱ مرداد سال ۹۵ بر برقرار بودن مساجد و باز بودن در خانه های خدا تاکید کردند و فرمودند: «مسجد باید باز باشد». در بررسی تحقق این مطالبه مروری داریم بر فعالیت مساجدی که به این توصیه عمل کرده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی واشقانی فراهانی با بیان اینکه مسجد سفارتخانه اسلام و امام جماعت سفیر آن است، اظهار کرد: مردم به عنوان امت اسلام حضوری دائمی در مسجد دارند بنابر این، کسی که امام جماعت است، زندگی‌اش با مردم پیوندی جدایی‌ناپذیر دارد.

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) (واقع در دهکده المپیک) افزود: با این نگاه، درهای مسجد باید به طور شبانه روز به روی مردم باز باشد چنان که درِ مسجد امام رضا (ع) طی ۲۴ ساعت به روی مردم باز است.

 وی اضافه کرد: همه نهادهای مسجد امام رضا (ع) از جمله کانون فرهنگی هنری، در تامین امنیت و نظم و آرامش در این مسجد به منظور میزبانی شبانه روزی از مردم کمک می کنند. برخی شب ها بیش از صد نفر در این مسجد اسکان و  استراحت دارند و ما با کمک خیران و اعضای هیئت امنا به ویژه مهندس مجتبی امینی‌فر و اعضای کانون فرهنگی هنری از آنها پذیرایی می کنیم.

وی گفت: این خدمت رسانی در قالب توزیع صبحانه و گاهی وعده شام است. این افراد مسافرانی از اقشار مختلف هستند که برای انجام برخی امور به تهران سفر کرده اند اما هزینه اسکان در هتل و مسافرخانه را ندارند لذا در شبستان های خواهران و برادران این مسجد مستقر می شوند.

امام جماعت مسجد امام رضا (ع) درباره اینکه آیا برنامه ای برای خدمت رسانی به کارتن خواب ها نیز دارند، اظهار کرد: دهکده المپیک جزو محلاتی است که اکثر ساکنان آن جزو طبقه بالای اقتصادی و قشر فرهیخته و فرهنگی کشور هستند و حتی برخی از مسئولان کشور نیز در این محله سکونت دارند، لذا ما با موضوع کارتن خواب ها چندان درگیر نیستیم؛ با وجود این هیچ محدودیتی برای اسکان این دسته از افراد نیز نداریم، در مسجد امام رضا(ع) به روی همه باز است. 

 واشقانی فراهانی گفت: برنامه های متنوعی در مسجد امام رضا (ع) برای خدمت به مردم اجرا می شود که بر این اساس، یکشنبه ها بعد از نماز عشاء، کلاس طب اسلامی؛ روزهای دوشنبه، کلاس های مشاوره در حوزه جوانان، خانواده و ازدواج برگزار و سه شنبه ها نیز به صورت رایگان، ویزیت نمازگزاران توسط پزشک عمومی در این مسجد انجام می شود.

 وی ادامه داد: همچنین، مهدکودک مسجد امام رضا (ع) که در سال ۱۳۹۱​ افتتاح شد قرائت و حفظ سوره های کوتاه قرآن کریم، مفاهیم دینی از طریق نقاشی، سرود و داستان و زبان انگلیسی را به کودکان آموزش می کند.

 امام جماعت مسجد امام رضا (ع) در پایان با گلایه از مسئولان کشور در توجه حداقلی به مساجد در ادوار مختلف دولت ها در نظام جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: انشاءالله شعار «بازگشت به مسجد» که آیت الله رئیسی و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردند، جنبه عملیاتی پیدا کند و با افزایش حمایت ها از مساجد شاهد رونق بیشتر خانه های خدا در کشور باشیم.

 یادآور می شود، مسجد امام رضا (ع) به مساحت ۶۷۰ متر و زیربنای ۳۰۰ متر در سه طبقه توسط حاج علی اکبر انصاری از خیران متدین و انقلابی و به همت مردم منطقه المپیک تهران بنا شد و همه روزه سه نوبت نماز در این مسجد به جماعت اقامه می شود.

پایان پیام/