ضرورت تجهیز و اهدای کتاب به کتابخانه های کانون های مساجد
ضرورت تجهيز و اهداي کتاب به کتابخانه هاي کانون هاي مساجد
هفته کتاب و کتابخوانی؛

ضرورت تجهیز و اهدای کتاب به کتابخانه های کانون های مساجد

مسئول دبيرخانه کانون هاي فرهنگي هنري مساجد تهران با بيان اينکه کانون هاي فرهنگي هنري در مساجد پايگاه مناسبي در جهت ترويج کتابخواني هستند، گفت: تجهيز و اهداي کتاب به کتابخانه هاي کانون هاي فرهنگي هنري از سوي ناشران و دستگاه هاي متولي مي تواند گامي در جهت ارتقاي فرهنگ کتاب و کتابخواني شود.
شناسه خبر : 42361 تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۵:۴۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) استان تهران،حسین براتی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه ای ستاد فهمای تهران با اشاره به اهمیت هفته کتاب و کتاب خوانی گفت: یکی از شاخصه های ارزیابی توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری میزان مطالعه مردم آن کشور است.

وی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی از مقوله های مهم فرهنگی در جامعه است، اظهار داشت: گسترش کتاب خوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می شود که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب، به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد ؛ بلکه همه تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند.

براتی با اشاره به ضرورت افزایش سرانه مطالعه در میان جوانان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ریزی منسجم و عملیاتی از سوی دستگاه های فرهنگی، خانواده ها باید تدبیری را اتخاذ کنند تا انگیزه لازم در فرزندانشان برای مطالعه کتاب ایجاد شود و این نیازمند صرف هزینه و وقت بیشتر است.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به عوامل کاهش سرانه مطالعه در جامعه گفت: فقر کتابخانه ها معضلی است که همیشه گریبان جامعه فرهنگی کشور را گرفته و گرانی نجومی کتاب مشکل مهمی پیش روی نشران و مصرف کنندگان گذاشته است ، از طرفی گرانی کاغذ و یارانه ای شدن آن هم مزید برعلت است و قطع شدن سهمیه کاغذ ناشران و سه برابر شدن قیمت آن موجب کاهش فروش کتاب در جامعه شده است.

وی ادامه داد: نبود حمایت از كاغذ تولید داخل، پشتیبانی نكردن از خرید آثار مطلوب و كمبود كاغذ از جمله مشكلات مهم جامعه ماست كه متولیان فرهنگی به آن نپرداخته اند و وجود این مشكلات باعث شده فضای كتابخوانی نیز در جامعه مورد رضایت نباشد.

براتی با بیان اینکه رسانه‌ ها نیز به‌ عنوان‌ پرنفوذترین‌ ابزار ارتباطی‌ در جامعه‌ باید به‌ خوبی‌ در ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی در جامعه تلاش كنند، اظهار داشت: برای برون رفت از این معضل فرهنگی می توان با تکیه بر شاخصه های فرهنگی تمام توان مدیریت فرهنگی کشور را در راستای ترویج و تبلیغ کتاب و کتابخوانی و اختصاص یارانه کتاب برای نسل نوجوان کشور دانست.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به نقش مساجد در افزایش سرانه مطالعه در کشور خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت راه اندازی و توسعه کتابخانه ها در مساجد یکی از عوامل افزایش سرانه کتاب در جامعه می باشد.

وی با اشاره به اهمیت تجهیز کتابخانه ها و برپایی نمایشگاه های کوچک کتاب در مساجد گفت: اگر در مساجد برنامه ریزی دقیق و منسجم صورت پذیرد می توانند پشتوانه محکمی در امر کتاب و کتابخوانی باشند.

براتی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری در مساجد پایگاه مناسبی در جهت ترویج کتابخوانی هستند، اظهار داشت: تجهیز و اهدای کتاب به کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری از سوی ناشران و دستگاه های متولی می تواند گامی در جهت ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود.

پایان پیام/.