مسجدی که یک محله را سالم سازی نکند به کارکرد اصلی خود دست نیافته است
مسجدي که يک محله را سالم سازي نکند به کارکرد اصلي خود دست نيافته است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

مسجدی که یک محله را سالم سازی نکند به کارکرد اصلی خود دست نیافته است

رحيم پور ازغدي با بيان اينکه بزرگترين تمدن تاريخ بشر از مسجد النبي و مسجد کوفه آغاز شد، گفت: مسجدي که يک محله را سالم سازي نکند و امام جماعت و نمازگزاران فقط در آن نماز بخوانند مسجد مرده است و به کارکرد اصلي خود نرسيده است.
شناسه خبر : 48410 تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۳۸

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان تهران، اولین نشست از سلسله نشست های تخصصی شبستان اندیشه با موضوع «نقش مسجد در ساخت تمدن نوین اسلامی از منظر امام خمینی (ره)» صبح امروز چهارشنبه ۲۴ خردادماه با سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجتمع نور برگزار می شود.

رحیم پور ازغدی در این نشست گفت: حرکت و نهضت توحیدی و عدالت خواهی برای بشر از مسجد النبی و مسجد الحرام شروع شد و در پایان تاریخ و قیام ولی خدا و صاحب همه زمان ها پایان می یابد.

وی با بیان اینکه همه خط و ربط های تاریخ بشر از مسجد شروع شد، اظهار داشت: همه اختلافات بشر از سجده در مسجد شروع شد، تقسیم بشر به مومن و کافر مربوط به سجده است و ابلیس از خط خدا به خاطر سجده جدا شد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه مسجد می تواند مسجد تقوی یا ضرار باشد، خاطرنشان کرد: دعوای هابیل و قابیل در ابتدای تاریخ بشر سر قربانی و تقرب به خدا بود، آنها هر دو اهل سجده بودند ولی قربانی هایشان یکی نبود یکی از روی تقوا یکی از روی ریا بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با بیان اینکه امام خمینی (ره) اسلام را به آمریکایی و اسلام ناب و خالص تقسیم کردند، افزود: در این راستا دعوای بین تشیع علوی و لندنی ادامه همان دعواهای ابتدای تاریخ بشریت است.

وی گفت: رئیس جمهور آمریکا که دستش به خون هزاران بیگناه آلوده است کسی است که کلیسا می رود و عید فطر را به مسلمانان تبریک می گوید همچنانکه آل سعود هر سال در حرمین حاجی می شوند.  

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه قرآن کریم مسجد را به مسجدی که بر اساس تقوی و مسجدی که پشت به خدا ساخته شده، تقسیم کرده است، ادامه داد: ممکن است کسانی بگویند هر چه بیشتر مسجد بسازیم و مساجد شیک و گران احداث کنیم تعظیم شعائر الهی کرده ایم که باید پاسخ دهیم قرآن این مساله را قبول ندارد زیرا مسجد النبی ساده ترین مسجد در طول تاریخ بشر است در حالی که تاریخ فضیلت و عدالت در آن مسجد متولد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در و دیوارهای مسجد النبی معنادار بود به این معنی که بهترین و بدترین آدم ها را ساخت و از آدم های وحشی عاقل ترین مردم را به وجود آورد زیرا مسجدی بود که هیچ شکوه مادی نداشت و سراسر معنوی بود.

وی گفت: در روایات بسیاری بیان شده است زمانی می رسد که مسجد ها شلوغ خواهند بود و صفوف نماز در مسجد ها زیاد خواهد شد اما نمازگزاران بدن هایشان در کنار هم است نه قلب هایشان؛ به هم رحم نمی کنند، به یکدیگر ستم می کنند و بدخواهی یکدیگر را دارند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: بر اساس روایات وقتی حضرت مهدی (عج) ظهور کنند بزرگترین انقلاب بشر در طول تاریخ اتفاق خواهد افتاد و هم رژیم های باطل در جهان یا اصلاح می شوند یا بر انداز و کل جهان بازسازی می شود و بعد از همه تغییر و تحولات کارکرد مسجد نیز بر می گردد به مساجد زمان پیامبر (ص).

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در زمان ظهور برخی مساجدی که شکوه مادی دارند تخریب می شوند، اظهار داشت: فرق است بین مسجد النبی و مسجد کوفه و مسجدی که حضرت در زمان ظهور خراب می کنند ایشان نقش و کارکرد مسجد را تغییر می دهند.

وی با بیان اینکه مسجدی که به سبک اشراف ساخته می شود در زمان ظهور تخریب می شود، ادامه داد: مسجد باید به لحاظ مادی ساده و به لحاظ معنوی پرشکوه باشد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به نقش مسجد و تمدن سازی گفت: هیچ دین و مذهبی به معبد نگاه تمدن سازانه ندارد در این راستا معبد رابطه ای قلبی و درونی است با آسمان و خدایان و تمدن تماما مادی است یعنی مدیریت و قدرت و ثروت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در معابد هیچ یک از مذاهب حقوق اجتماعی، عدالت خواهی، شیوه حکومت، سفارت و قضاوت مطرح نمی شود این در حالی است که امام راحل در ابتدای پیروزی انقلاب این تفکر را بر روحانیت حاکم کرده بودند.

وی با بیان اینکه تمام اتفاقات تاریخ بشر در مسجد النبی صورت گرفت مسجدی که مجاهد پرور و محلی برای کرسی های آزاد اندیشی و از بین بردن فاصله های تبلیغاتی بود، ادامه داد:  مسجدی که یک محله را سالم سازی نکند و امام جماعت و نمازگزاران فقط در آن نماز می خوانند مسجد مرده است و مانند معابد مذاهب دیگر می باشد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه مسجد در زمان پیامبر (ص) گره گشا و محل نزول تمام آیات قرآن بود، خاطرنشان کرد: امام جماعت در مسجد نباید به اتفاقات محله و منطقه بی تفاوت بوده و باید تاثیرگذار و نقش آفرین در مسجد باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: زمان پیامبر (ص) تمدنی در عربستان وجود نداشت و شبه جزیره عربستان در حاشیه بین دو تمدن ایران و روم بود، این در حالی است که با ظهور پیامبر (ص) حتی ستون های مسجد النبی مورد حل اختلافات مردم و خانواده ها شد.

وی با اشاره به تاسیس اولین دانشگاه جهان اسلام در مسجد گفت: دانشگاه امام صادق (ع) در مدینه 4 هزار شاگرد با 10 تا 15 تا رشته داشت این در حالی است که در مسجد النبی حلقه های مناظره و کرسی های آزاد اندیشی شکل می گرفته و مرکز تربیت اجتماعی و ترویج و اصلاح خانواده ها بود، همچنین شان نزول آیه جلباب و مدیریت نگاه مرد به زن در مسجد بود.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه اگر می خواهید مساجد احیا شود باید مثل زمان پیامبر و اهل بیت عمل کنید، اظهار داشت: مسجد زمان پیامبر مجاهد پرور و شهادت طلب بود در حالی که مساجد حال حاضر بی خاصیت و تو خالی و گران قیمت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امام عصر در زمان ظهور مناره های بلند مساجد را خراب می کنند، گفت: مسجد ملاک مسجد النبی است و مسجد معیار مسجد کوفه می باشد این دو مسجد مرکز حکومت پیامبر اسلام و امام علی (ع) بودند و مرکز عبادت و تضرع و تمام مبانی جامعه اسلامی و حکومت در آن اجرا می شد.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین تمدن های تاریخ بشر از مسجد النبی و مسجد کوفه آغاز شد، گفت: این تمدن بشری ابر قدرت های شرق و غرب را متلاشی کرد و طی دو قرن تبدیل شد به مرکز علم و قدرت.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: مساجد در اوایل انقلاب به کارکردهای حقیقی خود دست یافتند و تمامی فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و تفریحی در مسجد شکل می گرفت ولی در حال حاضر مسجد بیشر نقش های خود را از دست دادند در حالی که باید به نقش اصلی خود برگردند.

پایان پیام/