«مدرسه تئاتر شبستان» به دنبال ایجاد انگیزه، تداوم و قوام هنر تئاتر در مساجد است
«مدرسه تئاتر شبستان» به دنبال ايجاد انگيزه، تداوم و قوام هنر تئاتر در مساجد است
استاد رشته کارگردانی:

«مدرسه تئاتر شبستان» به دنبال ایجاد انگیزه، تداوم و قوام هنر تئاتر در مساجد است

عالم بخش با بيان اينکه در حال حاضر در کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور تئاترهاي بسياري اجرا مي شود؛ گفت: بنابر فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر مردمي شدن تئاتر؛‌ما در اين کارگاه ها به دنبال ايجاد انگيزه، تداوم و قوام هنر تئاتر در مساجد هستيم.
شناسه خبر : 50505 تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۱۴

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان تهران؛ حسین عالم بخش استاد رشته کارگردانی در حاشیه دوره های آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان با بیان اینکه این دوره آموزشی تا کنون در ۶ استان برگزار شده است، گفت: با توجه به اینکه در ۱۲ ساعت آموزش کسی نه بازیگر، نه کارگردان و نه نویسنده می شود، اما هدف دوره های آموزشی مدرسه تئاتر شبستان ایجاد انگیزه، خودباوری و امید  است.

وی ادامه داد: در مدرسه تئاتر شبستان در کنار آموزش هنر نمایش در صددیم اعضای کانون های مساجد برای امور مختلف تبلیغی، آموزشی ارتقای اندیشه و سبک زندگی گام بردارند، این طرح در واقع نیم نگاهی به هنر تئاتر دارد تا هنر تئاتر به فضای مطلوب جمهوری اسلامی نزدیک شود.

عالم بخش با بیان اینکه خاستگاه اصلی نمایش در مسجد بوده است؛ اظهار داشت: جنس عزاداری های ماه محرم و حتی نمازهایی که در مساجد خوانده می شود به نوعی تئاتر و نمایش است به طوری که ما با نماز عبادت خود را به تنها مخاطب هستی ارائه می دهیم؛ نمازی که نمایشنامه اش را خدا نوشته کارگردانی اش را پیامبر اسلام کرده اند و طراحی لباس و صحنه نیز دارد.

استاد رشته کارگردانی با بیان اینکه تئاتر در دهه ۶۰  در مساجد به صورت کاربردی استفاده می شد؛ تصریح کرد: ولی این هنر به مرور زمان و به دلایل مختلف و غفلت بالای ما جدا شد و باعث اتفاقات زیادی شد.

وی افزود: ما به جای اینکه باید این پایگاه ها را در مسجد ایجاد کنیم و در آنجا به امر تربیت هنرمند متعهد دینی بپردازیم در بیرون از مسجد دنبال این مساله هستیم این در  حالی است که مسجد سنگر است و اگر آن را رها کنیم به دست کسان دیگری می افتد بنابراین «مدرسه تئاتر شبستان» در حقیقت بازگشت به این مساله است.

عالم بخش با بیان اینکه در حال حاضر در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور کلی تئاتر اجرا می شود؛ خاطرنشان کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی شدن تئاتر؛‌ما در این کارگاه ها به دنبال ایجاد انگیزه؛ تداوم و قوام هنر تئاتر در مساجد هستیم.

پایان پیام/