مسجد را باید از مدیریت موازی خارج کنیم
مسجد را بايد از مديريت موازي خارج کنيم
امام جمعه چهاردانگه در روز جهانی مسجد؛

مسجد را باید از مدیریت موازی خارج کنیم

حجت الاسلام سنجري با بيان اينکه در حال حاضر بايد مسجد را از مديريت موازي خارج کنيم گفت: بايد يک ساختار واحد و منسجم براي مسجد ايجاد کنيم اعتقاد من اين است که مسجد بهترين رسانه و ابزار براي کار فرهنگي و تربيتي است ولي نمي تواند جذب نوجوان داشته باشد چرا چون يک مديريت منسجم و واحد در مسجد وجود ندارد.
شناسه خبر : 50728 تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۳:۳۶

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از استان تهران؛ نشست هم افزایی و هم اندیشی با موضوع روز جهانی مسجد با حضور مهدی لطیفی؛ مدیر پهنه غرب و جنوب غرب استان تهران و حجت الاسلام سالار سنجری ؛ امام جمعه شهرستان چهاردانگه برگزار شد.

حجت الاسلام سنجری در این نشست با اشاره به آسیب شناسی مساجد در حوزه فرهنگی و تربیتی به بهانه روز جهانی مسجد گفت: به تجربه فهمیدم موضوعی که به شدت از آن غفلت می شود این است که ما با وجود نهادهای متعدد متولی فرهنگی خط درگیری را تشخیص نمی دهیم و وقتی خط درگیری شناخته نشود آتش مستمر روی نقطه هدف کلید می شود.

وی با بیان اینکه وقتی هم که آتش مستمر داشته باشیم با وجود نیروی انسانی و هزینه های دیگر ورودی و خروجی مان با هم همخوانی نخواهد داشت؛ اظهار داشت: در این راستا هر چه نیرو جمع می کنیم و وارد فضای مجادله می شویم به نتیجه نمی رسیم به عنوان مثال وقتی باید کارخانه شراب سازی را بزنیم شیشه های شراب را می شکنیم.

حجت الاسلام سنجری با بیان اینکه در بدترین شرایط اغتشاشات وقتی این خط را هدف قرار دادند بقیه مواضع نیز خود به خود مورد هدف قرار گرفت؛ تصریح کرد: مشکل مساجد ما این است که نمی دانیم خط درگیری به معنای ساختاری کجاست؛ امام جماعت است؛ فرمانده پایگاه است یا ...

امام جمعه چهاردانگه با بیان اینکه ما فهم عامیانه از مسجد نداریم؛ خاطرنشان کرد:  ما حتی مسجد را به عنوان معبد هم قبول نداریم هر جا بی اعصاب ترین و بی اخلاق ترین آدم ها را یا خادم یا هیات امنا و یا امام جماعت کرده ایم بنابراین نتیجه می شود همین اتفاقات اخیر.

وی با بیان اینکه اخیرا طی توافقی که ایجاد شده ائمه جماعت می شوند مسئول امور مساجد گفت: علاوه بر تشخیص ندادن خط درگیری؛ وضعیت درگیری نیز تشخیص داده نمی شود و معلوم نمی شود که ما باید از چه حوزه ای وارد کار شویم و این می شود که جایی که باید دفاع کنیم حمله می کنیم و جایی که باید حمله کنیم دفاع می کنیم و آسیب می بینیم.

حجت الاسلام سنجری ادامه داد: نکته سوم این است که ما در این خط درگیری اذیت می شویم ولی شکست نمی دهیم؛ بزرگترین دستاورد شیطان در طول تاریخ بشریت عاشورا و بریدن سر امام علیه السلام بود ولی همان مساله تبدیل شد به نفطه عطف؛ وقتی مکتب نامیرا است نگرانی نداریم جلو می رود؛ حتی همین اتفاقات هم نگرانی ندارد انقلاب اسلامی از این معجزه ها بسیار دارد؛ حضرت آقا فرمودند این مشکلات جمع می شود و خواهد شد.

امام جمعه چهاردانگه با بیان اینکه پیشنهاد این است که مسجد را از تشتت مدیریت و مدیریت موازی در بیاوریم؛ افزود: در حال حاضر پایگاه بسیج راسا ورود دارد؛ امور مساجد؛ اوقاف و حتی کانون ها ورود دارند در حالی که اینطور کار جلو نمی رود؛ جبهه درگیری همه ما یکی است ولی ما روی مدیریت تمرکز نداریم.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر امام جماعت مسجد نقش مواجب بگیر است و کاری از دستش بر نمی آید؛ گفت:‌ لازم است یک ساختار واحد و منسجم برای مسجد ایجاد کنیم  اعتقاد من این است که مسجد بهترین رسانه و ابزار برای کار فرهنگی و تربیتی است ولی نمی تواند جذب نوجوان داشته باشد چرا چون یک مدیریت منسجم و واحد در مسجد وجود ندارد.

حجت الاسلام سنجری ادامه داد: ما باید آدم کار را پیدا کنیم که دغدغه کار فرهنگی داشته باشد امور مساجد باید ائمه جماعات را منظم کنند و برنامه سه ساله بدهند و سازوکار فعالیت در مسجد را سامان دهند.

پایان پیام/